Jak bezpiecznie jeździć z bagażnikiem dachowym – prędkość, zasady, informacje praktyczne

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw==

Boxy dachowe już od wielu lat cieszą się popularnością, szczególnie w okresie letnim. Spakowanie całej rodziny do bagażnika samochodowego często graniczy z cudem. A bagażnik dachowy znacznie zwiększa przestrzeń samochodu. I dzięki temu, że można go wypożyczyć, to jest w zasięgu każdego kierowcy.

Zanim jednak wsiądziesz do auta zapakowanego po brzegi z boxem na dachu, musisz wiedzieć, że samochód podczas jazdy zachowuje się inaczej. Większy szum, większe spalanie, inne wchodzenie w zakręt to tylko część przygód, na które warto się przygotować.

Jak zachowuje się auto z bagażnikiem na dachu?

1. Droga hamowania ze względu na większą masę może być dłuższa.

2. Przeniesiony środek ciężkości wpływa na wchodzenie, szczególnie, w ostre zakręty.

3. Mocniejsze odczucia podmuchów wiatru.

4. Może wpływać na ruszanie.

Box na dachu ma wpływ głównie na powyższe sytuacje na drodze, ale również w trakcie jazdy autostradą czy innymi drogami szybkiego ruchu należy zachowywać się rozsądnie.

Maksymalna prędkość podana w instrukcji boxów, najczęściej do 130 km/h

Zanim ruszymy w podróż, wrzucając instrukcje od producentów boxów w kąt, należy do niej zajrzeć. Znajdziesz w niej wszystkie najważniejsze informacje. Prędkość 130 km/h to maksymalna z jaką powinniśmy się poruszać. Natomiast przede wszystkim powinna być dostosowana do warunków panujących na drodze. Silny wiatr, deszcz, mocno świecące słońce, które ogranicza widoczność, to czynniki mające istotny wpływ na prowadzenie samochodu.

Jednym słowem noga z gazu, pamiętając, że ładna pogoda i świecące słońce nie powinny być zachętą do przekraczania prędkości. Bo to często zgubne myślenie.

W niektórych krajach, takich jak Niemcy, prawo zabrania szybszej jazdy niż 130 km/h z boxem. A pamiętajmy, że jest to jedno z bardziej liberalnych państw, jeśli chodzi o prędkość. We Francji natomiast ograniczenie do 100 km/h. A przy gorszych warunkach atmosferycznych dozwolona jeszcze niższa prędkość.

Skutki szybkiej jazdy z bagażnikiem dachowym

Nie stosując się do zaleceń producentów, pamiętaj, że bagażnik może ulec uszkodzeniu. Nie bez przyczyny jest ona określona, a z pewnością nie dlatego, by nam kierowcom wydłużyć czas dotarcia do celu. Bagażnik może ulec również zerwaniu. Konsekwencje bywają poważne.

Szczególnie początkujący kierowcy oraz osoby, które zaczynają jeździć z bagażnikiem dachowym, powinni jeździć zdecydowanie wolniej. Testując, w jaki sposób zachowuje się auto i ucząc się go w cięższej wersji. A wszyscy z dodatkowym załadunkiem powinniśmy jeździć wolniej niż bez niego.

Większy hałas

Jazda z boxem dachowym wiąże się z większym szumem. Jego natężenie zależy od kilku czynników. Jest to między innymi rodzaj boksu, model samochodu i prędkość. Hałas zwiększa się wraz z szybszą jazdą. Jest też większy, gdy ściągniesz box, a zostaną same belki.

Wyższe auto

Jadąc z boxem, na uwadze musimy mieć, że nasze auto nieco urosło. Jest wyższe, a zatem należy uważniej wjeżdżać na podziemny parking czy też nisko zawieszony most i w każdą inną, niską konstrukcję. Kolejną kwestią gałęzie drzew, o które również nietrudno zahaczyć, bo jak wiadomo w Polsce drzew przy drogach nie brakuje. I jak się okazuje kierowcom zdarza się zapomnieć, że auto jest wyższe. Przed wyprawą warto sprawdzić, ile dokładnie mierzy. Wjechanie grozi zerwaniem bagażnika bądź jego uszkodzeniem.

Zużycie paliwa

Liczne testy pokazują, że im szybciej jedziemy z bagażnikiem dachowym, tym więcej droga będzie kosztowała. Na to wpływ ma również ciężar dodatkowego ładunku i oczywiście zużycie paliwa zależy również od stylu jazdy. Według różnych opinii, wolniejsza jazda z boxem dachowym to praktycznie niezauważalna różnica w zużyciu paliwa w porównaniu z jazdą bez bagażnika dachowego. I to kolejny powód, by nie szaleć z gazem mając załadunek na dachu.

Niebezpieczny boczny wiatr

Powierzchnia boczna samochodu zwiększa się przez bagażnik dachowy, dlatego bardziej odczuwalne są podmuchy wiatru. I tu znów ratuje nas mniejsza prędkość. A szczególnie opuszczając tunel, zabudowania czy gdy kończą się ekrany dźwiękochłonne. Najbardziej na silne podmuchy wiatru jesteśmy narażeni na otwartych przestrzeniach, czyli autostrady i inne drogi poza terenem zabudowanym.

Jak kierować pojazdem, gdy wieje? Wielu kierowców uważa, że im więcej gazu, tym szybciej w bezpiecznym miejscu, a to bardzo zgubne. Mniejsza prędkość, to więcej czasu dla kierowcy na reakcję.

Dłuższa droga hamowania

Samochód z boxem dachowym, co zależy w dużej mierze od ciężaru, może mieć dłuższą drogę hamowania. Należy uważać nie tylko w terenie zabudowanym. Trzeba o tym pamiętać również na autostradach, którymi jeździmy szybciej. Zachowując odpowiedni odstęp od poprzedzającego nas kierowcy, po prostu mamy czas na reakcję i pewność, że auto zwolni, wyhamuje w przypadku nieprzewidzianych sytuacji. Odstęp zawsze należy zachowywać, a podróżując z boxem dachowym szczególnie należy mieć to na uwadze.

Na wszystkie wyżej wymienione aspekty zwracają uwagę specjaliści z ADAC, którzy przeprowadzili kilka lat temu test na 8 modelach bagażnikach różnych firm. Zobacz wnioski jakie wyciągnęli:

Informacje praktyczne

1. Przed zapakowaniem samochodu, sprawdź jeszcze raz auto, czy nie ma w nim niepotrzebnych rzeczy. Zwiększają masę, zabierają przestrzeń. A często wrzucamy w jakieś zakamarki różne rzeczy, które później podróżują z nami.

2. Nie przekraczaj maksymalnego dopuszczalnego obciążenia samochodu. Weź również pod uwagę bagaż, który będzie w bagażniku auta.

3. Podstawą bezpiecznej jazdy z boxem dachowym jest prawidłowe zamontowanie go na dachu. Decydując się na wypożyczenie, najlepiej, gdy zamontują go fachowcy. Natomiast, jeśli kupujesz box, nim zabierzesz się do montażu, przeczytaj dokładnie instrukcję.

4. Przed załadowaniem i zamknięciem bagażnika, sprawdź jeszcze raz, czy wszystko jest w porządku.

5. Sprawdź ciśnienie w oponach. Czy jest właściwe dla przewożonego załadunku?

6. Przy długich podróżach, przerwa co jakiś czas jest nie tylko wskazana, by odpocząć, ale również w celu sprawdzenia, czy wszystko na dachu auta jest na swoim miejscu.

Ciężar załadunku, wiatr, pozostałe warunki atmosferyczne i jakość drogi mają największy wpływ na to, jak zachowuje się auto z bagażnikiem. Na dwie ostatnie rzeczy nie mamy wpływu, ale dzięki dostosowaniu prędkości do warunków zewnętrznych, mamy wpływ na bezpieczeństwo.